donderdag 12 juni 2014

Pfff, wat een gedoe weer over Zwarte Piet. Sinds de onthulling bij Knevel en Van den Brink. GeenStijl heeft er weer zijn mening over. En zo ook van allerlei zielen die voor ons denken te kunnen beslissen. En hier nog een.

Juist de ontnegerde Zwarte Piet is racisme.

bron: Joost Niemoller
659375Vreemd toch, dat niemand zich lijkt te realiseren dat de politiek correcte Zwarte Piet die ons voorgeschoteld werd bij Knevel en Van Den Brink, nu juist het toppunt van racisme is. We mogen de neger van hogerhand niet meer zien zoals die is. Bijvoorbeeld met kroeshaar. Wat is er mis aan kroeshaar? Moeten negers zich schamen voor hun kroeshaar?
Veel doen dat kennelijk wel. In Kenia, zo las ik willen meisjes massaal niet meer zijn wat ze zijn: Negers. Geen kroeshaar. Geen dikke lippen. Dat is kennelijk iets heel ergs.
Het tragische is natuurlijk dat het effect precies omgekeerd is. Bij de ontnegerde PC Piet die nu het officiële model is (de NTR neemt hem mee) denk je niet meer: Hé, een Zwarte Piet, maar hé, een neger. Toen ik klein was, dacht ik nooit dat Zwarte Piet een neger was. Ik dacht dat hij Zwarte Piet was. Bij Miles Davis denk ik ook nooit dat hij een neger is. Maar bij Michael Jackson denk ik het altijd. Hij schreeuwde het van de daken met zijn voortdurende ontnegeringsoperaties.
De ontnegerde Zwarte Piet is het ultieme racisme. De ontkenning van etniciteit. En vervolgens de obsessie met het onderwerp die daar het gevolg van is.
Bij iedere Zwarte Piet die we nu te zien krijgen, of iedere paarse Piet gaan we ons nog maar één ding afvragen: Is die wel voldoende ontnegerd?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten